New Lifting for Tunnel Oberstaufen

29.11.2017

Bigger, faster, safer.

Severe weathering, water ingress and frost damage in winter: After more than 160 years of operation, southern Bavaria's only railway tube, the Oberstaufen Tunnel, had to be completely renewed. In the 1980s, rehabilitation with shotcrete was to stop the impending decay. But the ravages of time continued to gnaw on the building. Now the tunnel builders of the Max Bögl Group gave the ailing patient a modern fresh cell cure.

New Lifting for Tunnel Oberstaufen

 

Built on behalf of King Ludwig II in 1853, it is still the only tunnel on the Munich-Lindau double-track railway line. However, due to water penetration and severe frost, icicles were repeatedly formed on the inner walls and on the tracks during the winter months, hindering rail traffic. In addition, the cross-section of the once 123 metre long tube was so narrow that trains could only travel slowly on the two closely adjacent tracks - at the end of the day at a maximum speed of 30 km/h. The railways were not able to travel at all.

news 2017 tunnel oberstaufen 02 max boegl

Massive conversion for more comfort

To ensure that double-decker trains and trains with tilting technology will also be able to pass through safely in future, Deutsche Bahn decided in 2016 to carry out a fundamental conversion and comprehensive renovation of the tunnel. The cross-section was increased to 70 square metres, a new reinforced concrete inner shell was installed and retaining walls were installed at the portals, which extend the existing tunnel at both ends by 16 and 20 metres respectively. In connection with the tunnel project, Deutsche Bahn also had 9.5 kilometres of track between Immenstadt and Oberstaufen renewed, a new bridge and several culverts built, four points installed in Oberstaufen station and the signalling technology adapted.

news 2017 tunnel oberstaufen 03 max boegl

Blasting through the mountain

The construction work began in April 2016, when Max Bögl's tunnel construction specialists used 3.5 tonnes of explosives to extend the tunnel by around 1.50 metres around its circumference, so that the distance between the tracks could be increased from 3.50 to 4.00 metres. In the course of the blasting operation, over 15,000 tonnes of rock had to be excavated and removed. Then the new pipe was lined with a waterproof reinforced concrete inner shell with a vaulted base. In addition to the widening, Deutsche Bahn had the railway tunnel extended to a total length of around 160 metres. This tunnel extension in conjunction with new retaining walls now provides sufficient protection against rockfall instead of the old tunnel portals. The line was opened to rail traffic at the end of 2016. Since then, the trains have been travelling through the new tunnel at a speed of 80 km/h. The new tunnel has been opened for traffic at the end of 2016.

news 2017 tunnel oberstaufen 05 max boegl

Ausbildung bei Max Bögl

Bist du kaufmännisch, technisch oder handwerklich interessiert? Für einen Einstieg ins Berufsleben bist du bei uns genau richtig. Wir bilden Azubis in 38 Ausbildungsberufen aus und du kannst einer von ihnen sein. Informiere dich über unsere zahlreichen Ausbildungsberufe und starte mit uns deine Karriere!

Ausbildung bei Max Bögl

Duales Studium bei Max Bögl

Wir bieten jedes Jahr Stellen für die branchenfokussierten Studiengänge Baumanagement, Bauingenieurwesen und Maschinenbau an. Neben einer fundierten wissenschaftlichen Ausbildung kannst du jede Menge Praxiserfahrung sammeln. Außerdem erhältst du einen fließenden Übergang vom Studium in den Beruf. Eine finanzielle Vergütung während dem Studium ist für uns natürlich selbstverständlich.

Duales Studium bei Max Bögl

Schülerpraktikum bei Max Bögl

Du bist noch in der Berufsorientierung und fragst dich, was du nach einem erfolgreichen Schulabschluss machen willst? Wir bieten dir die Möglichkeit, für eine Woche live bei einem unserer Ausbildungsberufe mit dabei zu sein. Finde heraus, was dir Spaß macht!

Schülerpraktikum bei Max Bögl

Bewerbungstipps

Deine Bewerbungsunterlagen sollten Folgendes beinhalten:

  • Anschreiben
  • Aktueller Lebenslauf
  • Letztes Schulzeugnis
  • Nachweis über durchgeführte Praktika (wenn vorhanden)

 

Bewerbungstipps - Video

Bewerbungstipps

Ferienjobs

Während der Schulferien etwas dazuverdienen und gleichzeitig das Unternehmen kennenlernen. Ferienjobs gibt es in verschiedenen Bereichen von Max Bögl, wie z.B. in der Fertigung oder der Logistik. Finde innerhalb von 1 bis 8 Wochen heraus, wo deine Interessen liegen. Entdecke die Welt von Max Bögl!

Ferienjobs

Benefits für Schüler

Diese Webseite verwendet Cookies. Indem Sie unsere Webseite nutzen, stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. Mehr erfahren ...