High-speed route Berlin-Munich

20.04.2018

25 years for four hours.

Over ten billion euros in construction costs, 25 years of planning and construction time: With the opening of Europe's largest and most expensive rail project, the Berlin-Munich high-speed line, Germany has been moving closer together since the end of last year. Thanks to a record travel time of just under four hours, from city centre to city centre, Deutsche Bahn wants to inspire travellers and encourage them to change from airplanes to trains.

High-speed route Berlin-Munich

Germany's most modern high-speed line was officially opened on 8 December 2017 with two special trains travelling and a major ceremony in Berlin in the presence of Federal Chancellor Angela Merkel, Federal Minister Christian Schmidt and several heads of state governments. Exactly 623 kilometres (via Halle) and 652 kilometres (via Leipzig) lie between the main stations of the German capital and the Bavarian metropolis. The ICE Sprinter, which stops three times a day on its way only in Halle, Erfurt and Nuremberg, shortens the travel time by a third from six hours to 3:55 hours. By way of comparison, the regular ICE can cover the distance in 4:30 hours.

 

Closing the gap in the European high-speed rail network

With a top speed of up to 300 km/h, the ICEs are on the move on sections of the newly built sections. At the heart of the new section that has now gone into operation, a nearly 110 kilometer long section through Thuringia, 22 tunnels and 27 viaducts were built. In addition to the national advantages, this high-speed line also brings Europe's North and South a little closer: it is an important component of the Trans-European Transport Networks (TEN-T) and, thanks to a common train control system, will make it possible in future to travel across national borders without changing railcars and without intermediate stops.

Milestones for Max Bögl

Together with the new Nuremberg-Ingolstadt-Munich line, the transport project German Unity No. 8 (VDE 8) with the new construction and extension of the lines between Nuremberg, Erfurt, Halle, Leipzig and Berlin is a project of superlatives. In 1991, after the reunification of Germany, the Federal Government decided that the new turbo line should sustainably improve the rail connections for passenger and freight traffic. The Max Bögl Group also played a major role in the implementation of this infrastructure measure, providing difficult engineering, tunneling and civil engineering services for the following sections:

NBS Nürnberg-Ingolstadt, Los Nord (35 km) between Feucht and Greding:

  • Turnkey construction of the line section up to OK Rail incl.
  • Göggelsbuch tunnel (2,287 m) and open construction (1,330 m)
  • Construction of various earthworks and bridges
  • Ballastless track system Bögl

news 2018 schnellfahrstrecke berlin muenchen 02 max boegl

NBS Ebensfeld–Erfurt (107 km):

  • Tunnels: Finnetunnel (6,886 m), Silberberg (7,391 m), Brandkopf (1,494 m) and Lohmeberg (688 m)
  • Railway bridges over the Wohlrose valley and Schobsetal

news 2018 schnellfahrstrecke berlin muenchen 03 max boegl

NBS Ebensfeld-Erfurt, Erfurt-Ilmenau section (32.5 km):

  • Permanent way in slab track Bögl
  • Noise barriers system Bögl

news 2018 schnellfahrstrecke berlin muenchen 04 max boegl

NBS Nuremberg-Ebensfeld (infrastructure measures Bubenreuth)

  • Earthworks, substructure: 352,220 m³
  • Drainage: 8,124 m
  • Diffusers: 305 m
  • shafts: 261 pieces up to max. 8 m depth
  • Provisional platforms: 1,200 m²
  • Overpasses: 13,000 m³ concrete, 10,000 m drilled piles, 7,000 m² sheet piles

Systematisiert im Bau. Vielfältig in der Gestaltung.

 

Effizienz zieht sich bei uns durch alle Projektphasen des systematisierten Industriebaus. Für Gewerbeimmobilien hat die Firmengruppe Max Bögl ein System entwickelt, das Zeit und Kosten spart und gleichzeitig ausreichend Freiraum für individuelle Anforderungen lässt. Die Konstruktion der Hallenbauten erfolgt mittels einer flexiblen Zusammensetzung individuell angepasster Bauteile. Die jeweiligen Bestandteile – wie Stützen, Unterzüge oder Dachbinder – entstammen sozusagen einem Baukasten-System, passen stets präzise ineinander und lassen sich beliebig miteinander verbinden und erweitern. Auch die Realisierung mehrstöckiger Immobilien ist damit kein Problem.

Zudem können wir dank dieser Methode Bauteile in höchster Präzision und Qualität fertigen. Alle Arbeitsabläufe werden stets sorgfältig und zuverlässig geplant, sodass jeder Handgriff zur passenden Zeit und an der richtigen Stelle vorgenommen wird. Diese Optimierung ermöglicht einen nachhaltigen Bauprozess, da die benötigte Energie für die Produktion bestmöglich eingesetzt wird.

ln der gewinnbringenden Anwendung des digitalen Bauens besitzt Max Bögl die Marktführerschaft in Deutschland und ist dafür bereits mehrfach ausgezeichnet worden. Schließlich erreichen wir umfassende Effizienz und Qualität durch klare und eindeutige Grundsätze, die wir bei Max Bögl im systematisierten lndustriebau anwenden.

Systematisiert im Bau. Vielfältig in der Gestaltung.

Ganzheitliche Lösungen

Neben der Ausführung der reinen Bauleistung bietet Max Bögl auch die Beratung und Planung über alle Projektphasen hinweg an. So können Sie Ihre Halle gemeinsam mit unseren Experten individuell konfigurieren und an Ihre speziellen Bedürfnisse anpassen.

  • Bedarfsanalyse
  • Entwurfsplanung
  • Detailplanung
  • Angebot
  • Vertragsunterzeichnung
  • Baustart
  • Fertigstellung

 

Ganzheitliche Lösungen

Vorteile des Hallensystems Bögl

Unsere Referenzen – Ihre Inspiration

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Kiekebusch

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