Vonovia completes modular new building in Bayreuth

22.02.2018

After around four months of construction Vonovia has completed the new residential building "Am schwarzen Steg" in Bayreuth. Among the guests of the symbolic key handover was the Lord Mayor of Bayreuth, Brigitte Merk-Erbe. The modular construction of the house with 20 new apartments had begun in October 2017, and the topping-out ceremony was already celebrated in November.

  • 20 apartments with around 1,300 square meters of living space
  • round four months Construction time
  • First collaboration with Max Bögl Modul AG
Vonovia completes modular new building in Bayreuth

 

The investment volume amounted to around 2.5 million euros. The apartments are between 40 and 140 square metres in size and the total living space is around 1,300 square metres. "This makes the apartments just as suitable for senior citizens as for families," explained Klaus Freiberg, member of the Executive Board of Vonovia SE, on the occasion of the completion. "In addition to the short construction period, the modular construction method has another decisive advantage: the construction costs are lower and the apartments affordable. The costs are around 30 percent lower than for conventional construction. The average rent for Am schwarzen Steg will be around 9.50 euros per square metre. All apartments have either a balcony or terrace and are barrier-free. Two are also wheelchair accessible. An additional 31 car and 16 bicycle parking spaces have been created on the property for tenants. Mayor Brigitte Merk-Erbe emphasized the importance of the modular new building: "Affordable apartments close to the city centre are what we need on the Bayreuth housing market, which is in great demand. "Modular construction" means that the four-storey building consists of standardized elements that were transported to the construction site by low-loader. The reinforced concrete modules were already prefabricated with windows, doors and floor coverings in the factory, so that the assembly time of the modules after the earthworks was only ten days. The general contractor for the project and Vonovia's partner for the first time is the Max Bögl Group. "The entire maxmodul team is very pleased to be able to hand over a future-oriented residential building to our partner Vonovia today with the symbolic key handover of our joint pilot project with regard to quality, economy and adherence to schedules. With the innovative, modular construction system "maxmodul", we want to make affordable living space with high social and ecological quality available in Germany in the shortest possible time - without compromising on architecture," explained Markus Richthammer, Board Member for Industry and responsible for the product "maxmodul" at Max Bögl Modul AG. Most of the apartments have already been let and the first tenants will move in in March. Vonovia, Germany's leading housing company, manages around 18,000 apartments in Bavaria and around 100 apartments in Bayreuth. All further information inclusive film and photo photographs to the project:

 

Contact:

Jürgen Kotzbauer
Head of Public Relations
Phone: +49 9181-909-10712
Mail: jkotzbauer@max-boegl.de

Verfahrensbeschreibung (Stahlschutzrohr)

Dieses Verfahren wird in 3 Phasen folgendermaßen durchgeführt:

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

 

Gesteuerte Pilotrohrvortriebe werden mit Hilfe von Pilotrohren (Außendurchmesser 114 mm) mit optischer Gasse, Steuerkopf, Theodolit mit CCD-Kamera und Monitor in verdrängungsfähigen Böden ausgeführt. Das Pilotrohr wird durch den Boden bis in die Zielgrube gepresst, wobei Richtung und Neigung überwacht werden. Durch die abgeschrägte Fläche des Steuerkopfes lässt sich die Bohrung in alle Richtungen steuern und so Abweichungen von der Bohrtrasse verhindern.

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

Phase 2: Aufweitungsbohrung

 

  1. Das Pilotgestänge und das Stahlrohr werden mittels Aufweitstufe (aktiv oder passiv) miteinander verbunden.
  2. Das Pressrohr wird hydraulisch vorgepresst, gleichzeitig wird mit den Förderschnecken der sich in das Pressrohr schiebende Boden herausgebohrt.
  3. Das Pilotgestänge führt das Stahlrohr in der exakt vorgegebenen Richtung.
  4. Das Pilotgestänge schiebt sich während des Aufweitvorganges in die Zielgrube, wo es auseinandergeschraubt und abgebaut wird.

 

In locker bis mitteldicht gelagerten Sand- und Kiesböden verwendet man eine passive Aufweitstufe. Dabei läuft der Bohrkopf zurückgesetzt im Schutze des Stahlrohres. Bei dichter Bodenlagerung ist es nicht mehr möglich, die Stege der Passiven Aufweitstufe in den Boden zu drücken. Man setzt daher eine Aktive Aufweitstufe ein, bei der eine Schürfscheibe unmittelbar vor dem Stahlrohr läuft. Die Öffnungen der Schürfscheibe kann man je nach zu erwartendem Steindurchmesser verkleinern, um so die Gefahr drohender Bodeneinbrüche zu verringern. Bei Vortrieben im Grundwasser kommen sogenannte „Grundwasserschleusen“ zum Einsatz.

 

Phase 2: Aufweitungsbohrung

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Einbau von einem oder mehreren Medienrohre als Bündel in das Stahlschutzohr auf Gleitkufen. Auf Kundenwunsch können wir den Ringraum zwischen den Rohren auch gerne verdämmen.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Man verbindet das Kanal-Vortriebsrohr in der Startgrube mit dem Stahl-Pressrohr. Der gesamte Strang wird vorgepresst. Das Stahl-Pressrohr schiebt sich hierbei in die Zielgrube, wo es getrennt und ausgebaut wird. Am Ende des Vorganges hat man das Stahl-Pressrohr durch das Kanal-Vortriebsrohr ausgetauscht.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

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