Progressive church in Sengenthal

13.08.2018

A prefabricated church becomes the new centre.

Some believers spoke of a "bunker of God", others even of a "soul silo". Although the Filialkirche St. Elisabeth is a young and modern church, its cubic architecture of concrete, steel and glass already caused a stir in Sengenthal at that time. But even 50 years after its construction, the church is still one of the outstanding buildings in the Neumarkt region.

Progressive church in Sengenthal

 

Despite or precisely because of the initially controversial architectural style, which is not oriented at all to classical baroque neighbouring churches, the church with its free-standing bell tower grew in the course of the decades to the heart of the approximately 3,700 inhabitants of the Upper Palatinate municipality of Sengenthal. Today the 20 x 20 metre concrete cube, whether coming from Neumarkt i. d. OPf. or Mühlhausen, can be seen from afar and for many it is both an unusual eye-catcher and a formative landmark.

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Pioneering work with prefabricated parts

This is sometimes due to the fact that the Munich graduate architect Franz Xaver Gärtner, who came from Neumarkt i. d. OPf., chose the predominant building material reinforced concrete for the design of the church building. In his invitation to tender, he provided for one metre thick exterior walls in in-situ concrete. Together with the Büchting engineering office, the Max Bögl Group then developed a groundbreaking special proposal that was to be implemented with prefabricated elements. The planning was based on a trough plate with insulation and a curtain-type plate in exposed concrete. The client and architect were enthusiastic about this idea and placed the order.

Concreting on site

The individual precast concrete elements had to be concreted directly on site in a small field factory. Suitable vehicles for transporting the heavy components were difficult to find and very expensive. Instead, the heavy concrete segments were lifted out of the formwork using a winch and erected. For this purpose, an empty scaffold was erected on the floor slab beforehand. The outer walls of the church were then lifted into this basic construction and bolted to the scaffolding.

Sensational component assembly

A huge Schmidbauer truck-mounted crane, which was used on the construction site of the Munich Olympic Stadium at the time, ensured the precise lifting of the outer walls. In the presence of numerous Sengenthal citizens, the assembly in the presence of the owners of Schmidbauer was a real sensation. After the outer walls had been raised, the ceiling was concreted and the cube construction completed - for eternity, it seems. For even 50 years after its inauguration by Paulus Heinz, the then abbot of the Plankstetten monastery, the St. Elisabeth branch church cannot be seen today that its design and construction date back so long.

Verfahrensbeschreibung (Stahlschutzrohr)

Dieses Verfahren wird in 3 Phasen folgendermaßen durchgeführt:

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

 

Gesteuerte Pilotrohrvortriebe werden mit Hilfe von Pilotrohren (Außendurchmesser 114 mm) mit optischer Gasse, Steuerkopf, Theodolit mit CCD-Kamera und Monitor in verdrängungsfähigen Böden ausgeführt. Das Pilotrohr wird durch den Boden bis in die Zielgrube gepresst, wobei Richtung und Neigung überwacht werden. Durch die abgeschrägte Fläche des Steuerkopfes lässt sich die Bohrung in alle Richtungen steuern und so Abweichungen von der Bohrtrasse verhindern.

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

Phase 2: Aufweitungsbohrung

 

  1. Das Pilotgestänge und das Stahlrohr werden mittels Aufweitstufe (aktiv oder passiv) miteinander verbunden.
  2. Das Pressrohr wird hydraulisch vorgepresst, gleichzeitig wird mit den Förderschnecken der sich in das Pressrohr schiebende Boden herausgebohrt.
  3. Das Pilotgestänge führt das Stahlrohr in der exakt vorgegebenen Richtung.
  4. Das Pilotgestänge schiebt sich während des Aufweitvorganges in die Zielgrube, wo es auseinandergeschraubt und abgebaut wird.

 

In locker bis mitteldicht gelagerten Sand- und Kiesböden verwendet man eine passive Aufweitstufe. Dabei läuft der Bohrkopf zurückgesetzt im Schutze des Stahlrohres. Bei dichter Bodenlagerung ist es nicht mehr möglich, die Stege der Passiven Aufweitstufe in den Boden zu drücken. Man setzt daher eine Aktive Aufweitstufe ein, bei der eine Schürfscheibe unmittelbar vor dem Stahlrohr läuft. Die Öffnungen der Schürfscheibe kann man je nach zu erwartendem Steindurchmesser verkleinern, um so die Gefahr drohender Bodeneinbrüche zu verringern. Bei Vortrieben im Grundwasser kommen sogenannte „Grundwasserschleusen“ zum Einsatz.

 

Phase 2: Aufweitungsbohrung

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Einbau von einem oder mehreren Medienrohre als Bündel in das Stahlschutzohr auf Gleitkufen. Auf Kundenwunsch können wir den Ringraum zwischen den Rohren auch gerne verdämmen.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Man verbindet das Kanal-Vortriebsrohr in der Startgrube mit dem Stahl-Pressrohr. Der gesamte Strang wird vorgepresst. Das Stahl-Pressrohr schiebt sich hierbei in die Zielgrube, wo es getrennt und ausgebaut wird. Am Ende des Vorganges hat man das Stahl-Pressrohr durch das Kanal-Vortriebsrohr ausgetauscht.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

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