General renovation of Munich grammar schools

13.06.2019

Venerable, but in need of restoration.

The growing population, full-day care and the reintroduction of the G9 at the grammar schools prompted the City of Munich to launch an extensive expansion programme until 2030 as part of the school construction offensive. In addition to new buildings of various school types, educational institutions must also be repaired and expanded.

General renovation of Munich grammar schools

 

Close to Münchner Freiheit in the Schwabing district, the state capital is planning the general overhaul and expansion of the Oskar-von-Miller-Gymnasium and the Maximiliansgymnasium. Both were built before World War I and share a horseshoe-shaped building complex. After the Second World War, the venerable school building had to be rebuilt and comprehensively renovated at the end of the 1970s.

 

Building in historical ambience

While preserving the historical building fabric, the technical building equipment and the entire static load-bearing system of the listed existing building will be renewed over the next four years. The challenges include the replacement of ceilings, the installation of a new roof construction and the strengthening of the foundation by underpinning. In addition, the inner courtyard will be put to maximum use by installing an underground gymnasium and an extension building as a specialist class wing.

 

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Photo: Michael Stibitz

 

Complex shoring works

As technical leader in Arge, the Max Bögl Group was commissioned with extensive special civil engineering, drainage and earthworks. The main trades are jet grouting and large bored pile work. A back-anchored excavation pit with bracing base in the former gymnasium is being constructed by means of jet blasting for the new construction of an underground ventilation centre. This technology will also be used to underpin the strip foundations of the building wings and the head structures of both grammar schools. The new gymnasium and extension buildings will be constructed in excavation pits surrounded by simply back-anchored, overlapping pile walls. The existing groundwater levels, in conjunction with the depth of the gymnasium, require a lift protection with micropiles and a lowering of the groundwater level.

 

Three-layer excavation pit

Progressive explosive ordnance soundings, additional temporary steel girder structures with wood infill, low-pressure injection work and various steel girder frames are to be integrated into the work process. The special civil engineering works are supplemented by the excavation of the three-layer subsoil from filling, quaternary gravel as well as tertiary clays/slides and sands. After thorough analysis, the excavated material is sent to a qualified, proven disposal facility. The construction period for the complex remediation work extends from September 2018 to November 2020 - with a core construction period between October 2018 and May 2020.

 

Verfahrensbeschreibung (Stahlschutzrohr)

Dieses Verfahren wird in 3 Phasen folgendermaßen durchgeführt:

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

 

Gesteuerte Pilotrohrvortriebe werden mit Hilfe von Pilotrohren (Außendurchmesser 114 mm) mit optischer Gasse, Steuerkopf, Theodolit mit CCD-Kamera und Monitor in verdrängungsfähigen Böden ausgeführt. Das Pilotrohr wird durch den Boden bis in die Zielgrube gepresst, wobei Richtung und Neigung überwacht werden. Durch die abgeschrägte Fläche des Steuerkopfes lässt sich die Bohrung in alle Richtungen steuern und so Abweichungen von der Bohrtrasse verhindern.

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

Phase 2: Aufweitungsbohrung

 

  1. Das Pilotgestänge und das Stahlrohr werden mittels Aufweitstufe (aktiv oder passiv) miteinander verbunden.
  2. Das Pressrohr wird hydraulisch vorgepresst, gleichzeitig wird mit den Förderschnecken der sich in das Pressrohr schiebende Boden herausgebohrt.
  3. Das Pilotgestänge führt das Stahlrohr in der exakt vorgegebenen Richtung.
  4. Das Pilotgestänge schiebt sich während des Aufweitvorganges in die Zielgrube, wo es auseinandergeschraubt und abgebaut wird.

 

In locker bis mitteldicht gelagerten Sand- und Kiesböden verwendet man eine passive Aufweitstufe. Dabei läuft der Bohrkopf zurückgesetzt im Schutze des Stahlrohres. Bei dichter Bodenlagerung ist es nicht mehr möglich, die Stege der Passiven Aufweitstufe in den Boden zu drücken. Man setzt daher eine Aktive Aufweitstufe ein, bei der eine Schürfscheibe unmittelbar vor dem Stahlrohr läuft. Die Öffnungen der Schürfscheibe kann man je nach zu erwartendem Steindurchmesser verkleinern, um so die Gefahr drohender Bodeneinbrüche zu verringern. Bei Vortrieben im Grundwasser kommen sogenannte „Grundwasserschleusen“ zum Einsatz.

 

Phase 2: Aufweitungsbohrung

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Einbau von einem oder mehreren Medienrohre als Bündel in das Stahlschutzohr auf Gleitkufen. Auf Kundenwunsch können wir den Ringraum zwischen den Rohren auch gerne verdämmen.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Man verbindet das Kanal-Vortriebsrohr in der Startgrube mit dem Stahl-Pressrohr. Der gesamte Strang wird vorgepresst. Das Stahl-Pressrohr schiebt sich hierbei in die Zielgrube, wo es getrennt und ausgebaut wird. Am Ende des Vorganges hat man das Stahl-Pressrohr durch das Kanal-Vortriebsrohr ausgetauscht.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

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