BE5 - A companion to a digital future

09.08.2019

As a central innovation and digitization platform, BE5 promotes cross-company collaboration to shape the future of construction and operation. Max Bögl has recognized the potential of this platform as an innovation engine and network and is actively involved as a founding member. Together with other companies involved in the creation and use of buildings, start-ups and young creative people, innovations are developed in order to actively advance the digital transformation of the entire industry.

BE5 - A companion to a digital future

 

The aim of the Platform for Built Environment Focused Innovations, Ventures & Enterprises (BE5) is to inform about trends and developments, to train employees of partner companies, to inspire them with agile talents for the construction sector and to establish cross-company cooperation as an important element of the change process. Within this framework, joint projects and business models are initiated with relevant players in the industry.

 

BE5's holistic approach is based on networking and exchange of experience, active method training (boot camps) and cross-company development workshops (makeathons) as well as hackathons, in which solutions are developed in a very short time in the form of the first functional prototypes, which create significant added value for customers and users. In pilot projects or start-ups, these solutions are concretized and tested in real-life environments and developed into marketable products and software applications.

 

The processing is always in the hands of interdisciplinary teams from a network of experts, start-ups, students and employees of the partner companies. BE5 offers the appropriate framework to implement creative ideas quickly and purposefully, free of existing company structures and boundaries.

 


Graphic: Max Bögl Group, UnternehmerTUM

 

"With its start-up culture, the platform is an important building block for quickly generating innovations along the value chain and decisively driving forward the necessary change process in the construction industry."
Max Bögl, Partner

 

"BE5 brings together not only companies, start-ups and talents, but also researchers, politicians, associations and venture capital investors. For the construction sector in particular, technologies from the start-up world open up new business models and opportunities."
Dr. Manuel Götzendörfer, Managing Director BE5

 

Verfahrensbeschreibung (Stahlschutzrohr)

Dieses Verfahren wird in 3 Phasen folgendermaßen durchgeführt:

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

 

Gesteuerte Pilotrohrvortriebe werden mit Hilfe von Pilotrohren (Außendurchmesser 114 mm) mit optischer Gasse, Steuerkopf, Theodolit mit CCD-Kamera und Monitor in verdrängungsfähigen Böden ausgeführt. Das Pilotrohr wird durch den Boden bis in die Zielgrube gepresst, wobei Richtung und Neigung überwacht werden. Durch die abgeschrägte Fläche des Steuerkopfes lässt sich die Bohrung in alle Richtungen steuern und so Abweichungen von der Bohrtrasse verhindern.

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

Phase 2: Aufweitungsbohrung

 

  1. Das Pilotgestänge und das Stahlrohr werden mittels Aufweitstufe (aktiv oder passiv) miteinander verbunden.
  2. Das Pressrohr wird hydraulisch vorgepresst, gleichzeitig wird mit den Förderschnecken der sich in das Pressrohr schiebende Boden herausgebohrt.
  3. Das Pilotgestänge führt das Stahlrohr in der exakt vorgegebenen Richtung.
  4. Das Pilotgestänge schiebt sich während des Aufweitvorganges in die Zielgrube, wo es auseinandergeschraubt und abgebaut wird.

 

In locker bis mitteldicht gelagerten Sand- und Kiesböden verwendet man eine passive Aufweitstufe. Dabei läuft der Bohrkopf zurückgesetzt im Schutze des Stahlrohres. Bei dichter Bodenlagerung ist es nicht mehr möglich, die Stege der Passiven Aufweitstufe in den Boden zu drücken. Man setzt daher eine Aktive Aufweitstufe ein, bei der eine Schürfscheibe unmittelbar vor dem Stahlrohr läuft. Die Öffnungen der Schürfscheibe kann man je nach zu erwartendem Steindurchmesser verkleinern, um so die Gefahr drohender Bodeneinbrüche zu verringern. Bei Vortrieben im Grundwasser kommen sogenannte „Grundwasserschleusen“ zum Einsatz.

 

Phase 2: Aufweitungsbohrung

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Einbau von einem oder mehreren Medienrohre als Bündel in das Stahlschutzohr auf Gleitkufen. Auf Kundenwunsch können wir den Ringraum zwischen den Rohren auch gerne verdämmen.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Man verbindet das Kanal-Vortriebsrohr in der Startgrube mit dem Stahl-Pressrohr. Der gesamte Strang wird vorgepresst. Das Stahl-Pressrohr schiebt sich hierbei in die Zielgrube, wo es getrennt und ausgebaut wird. Am Ende des Vorganges hat man das Stahl-Pressrohr durch das Kanal-Vortriebsrohr ausgetauscht.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

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