4,000 employees under one roof

With the W&W Campus into the future.

The new construction of a modern campus as a common, connecting place for all companies and visitors of the Wüstenrot & Württembergische Group (W&W) is an expression of the unity of the traditional companies Wüstenrot and Württembergische. By 2023, seven office buildings are to be loosely grouped around the campus at the Kornwestheim location, consisting of terraces, squares and arcades with restaurants, cafés, training and conference rooms. Around 1,200 employees have now moved into the first construction phase.

4,000 employees under one roof

Almost two and a half years after construction began in July 2015, the employees of Baden-Württemberg's largest independent financial services provider started working at modern, sustainable workplaces at the beginning of 2018. They will be accommodated in two new office buildings including a computer center with 32,000 square meters of gross floor space on the former parking lot of the W&W Group. The first campus section of the new corporate headquarters will be supplemented by two new multi-storey car parks with a total of around 880 parking spaces for cars and 110 for bicycles.

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Transparent working environment with residential character

W&W AG commissioned the Max Bögl group of companies in a joint venture with the construction companies WOLFF & MÜLLER and GWI with the turnkey construction of the new office buildings and the construction of the facade cladding for the multi-storey car parks and outdoor facilities. The façade made of 650,000 clinker bricks is characteristic of the approximately 28 metre high, room-high glazed office buildings. The interior of the six- and seven-storey new buildings is also of the highest architectural concrete quality. The two multi-storey car parks with their almost 7,000 square metres of prefabricated façades were constructed using prefabricated construction methods. The shell of the computer centre housed in the basement of the eastern office building was handed over to general contractor IBM on schedule in August 2016 and was ready for occupation with all computers by mid-2017.

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Seven office buildings in two construction phases

Now that the first construction phase has been completed, demolition of the old buildings on the W&W Kornwestheim site is to begin this year and construction of the buildings in the second phase will begin in spring 2019. By 2023, this will provide a total of five further office buildings with 2,800 workplaces - based on the standard floor plans of the campus building units according to plans by the architecture firm Ortner & Ortner Baukunst. Then the buildings, loosened up by squares, staircases and terraces, will be grouped around a broad main axis with their own inner courtyards, to which communal facilities such as the central company restaurant, training and meeting rooms, sports and medical areas as well as a conference centre will be connected.

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Verfahrensbeschreibung (Stahlschutzrohr)

Dieses Verfahren wird in 3 Phasen folgendermaßen durchgeführt:

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

 

Gesteuerte Pilotrohrvortriebe werden mit Hilfe von Pilotrohren (Außendurchmesser 114 mm) mit optischer Gasse, Steuerkopf, Theodolit mit CCD-Kamera und Monitor in verdrängungsfähigen Böden ausgeführt. Das Pilotrohr wird durch den Boden bis in die Zielgrube gepresst, wobei Richtung und Neigung überwacht werden. Durch die abgeschrägte Fläche des Steuerkopfes lässt sich die Bohrung in alle Richtungen steuern und so Abweichungen von der Bohrtrasse verhindern.

Phase 1: Gesteuerte Pilotbohrung

Phase 2: Aufweitungsbohrung

 

  1. Das Pilotgestänge und das Stahlrohr werden mittels Aufweitstufe (aktiv oder passiv) miteinander verbunden.
  2. Das Pressrohr wird hydraulisch vorgepresst, gleichzeitig wird mit den Förderschnecken der sich in das Pressrohr schiebende Boden herausgebohrt.
  3. Das Pilotgestänge führt das Stahlrohr in der exakt vorgegebenen Richtung.
  4. Das Pilotgestänge schiebt sich während des Aufweitvorganges in die Zielgrube, wo es auseinandergeschraubt und abgebaut wird.

 

In locker bis mitteldicht gelagerten Sand- und Kiesböden verwendet man eine passive Aufweitstufe. Dabei läuft der Bohrkopf zurückgesetzt im Schutze des Stahlrohres. Bei dichter Bodenlagerung ist es nicht mehr möglich, die Stege der Passiven Aufweitstufe in den Boden zu drücken. Man setzt daher eine Aktive Aufweitstufe ein, bei der eine Schürfscheibe unmittelbar vor dem Stahlrohr läuft. Die Öffnungen der Schürfscheibe kann man je nach zu erwartendem Steindurchmesser verkleinern, um so die Gefahr drohender Bodeneinbrüche zu verringern. Bei Vortrieben im Grundwasser kommen sogenannte „Grundwasserschleusen“ zum Einsatz.

 

Phase 2: Aufweitungsbohrung

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Einbau von einem oder mehreren Medienrohre als Bündel in das Stahlschutzohr auf Gleitkufen. Auf Kundenwunsch können wir den Ringraum zwischen den Rohren auch gerne verdämmen.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

 

Man verbindet das Kanal-Vortriebsrohr in der Startgrube mit dem Stahl-Pressrohr. Der gesamte Strang wird vorgepresst. Das Stahl-Pressrohr schiebt sich hierbei in die Zielgrube, wo es getrennt und ausgebaut wird. Am Ende des Vorganges hat man das Stahl-Pressrohr durch das Kanal-Vortriebsrohr ausgetauscht.

 

Phase 3: Nachschub der Kanal-Vortriebsrohre

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