Tübbing delivery for the Filder Tunnel completed

14.08.2019

The Max Bögl Group delivers over 50,000 segments by rail.

Tübbing delivery for the Filder Tunnel completed

 

Since December 2014, the Max Bögl Group has regularly supplied the construction site of the Filder Tunnel with segments from the precast factory in Sengenthal by rail. Tubbings are high-precision precast concrete elements and are used for the construction of the inner shell of the tunnel. The Fildertunnel consists of two tubes, each 9.5 km long, and is divided into the Lower and Upper Fildertunnel sections. Depending on the construction phase, the segment rings have a wall thickness of 45 or 60 cm and weigh around 71 or 93 tonnes respectively. In total, the group produced over 7,300 rings, each consisting of seven individual segments.

 


Foto: Firmengruppe Max Bögl

 

After a total of 474 trains, the last Tübbing train will now be sent to Stuttgart on 14.08.2019. Thanks to the sustainable rail transport, 22,973 truck transports could be avoided, which would otherwise have been necessary. In total, almost 600,000 tons of segments were transported from the Sengenthal plant to the receiving station near Plochingen. There they were transferred by forklift from the wagon to the truck or to the interim storage facility and then delivered to the tunnel portal. The Fildertunnel is part of the major "Stuttgart 21" project and will connect Stuttgart Central Station with the Filder plain after completion. It is part of the new Wendlingen-Ulm line.

Contact

Jürgen Kotzbauer
Phone: +49 9181 909-10712 
E-Mail: jkotzbauer@max-boegl.de

Fahrwege für Bahnsysteme

Seit mehr als zwei Jahrzehnten beschäftigt sich Max Bögl mit der richtungsweisenden Entwicklung und dem Bau moderner Fahrwege für den Eisenbahnhochgeschwindigkeitsverkehr. Mit innovativen Produkten wie der Festen Fahrbahn Bögl forciert unsere Firmengruppe neueste Technologien auf vielen Ebenen und setzt diese nahtlos in die Praxis um. Damit leistet die Firmengruppe Max Bögl einen wichtigen Beitrag für die Mobilität im neuen Jahrtausend.

Fahrwege für Bahnsysteme

Leistungsspektrum

  • Feste Fahrbahn Bögl
  • Light Rail Bögl
  • Betonschwelle Bögl
Leistungsspektrum

BSB – Betonschwelle Bögl

Die Firmengruppe Max Bögl fertigt als qualifizierter und zertifizierter Lieferant der Deutschen Bahn AG mit modernen Produktionsanlagen am Standort Sengenthal Betonschwellen vom Typ B 70

W 54 bzw. B 70 W 60, geeignet für die Schiene S 54 und UIC 60. Beide Spannbetonschwellen haben eine Länge von 2,40 m bzw. 2,60 m bei maximalen Querschnittsabmessungen von 30 x 21 cm und einem Einzelgewicht von etwa 300 kg. Die Produktionsanlage hat eine Jahreskapazität von 300.000 Betonschwellen Bögl.

Mit der Herstellung von hochwertigen Eisenbahnschwellen, einem Produkt für den konventionellen Schotteroberbau, konnte Max Bögl seine Produktpalette neben der Festen Fahrbahn Bögl und Light Rail Bögl für den Bahnbau komplettieren.

BSB – Betonschwelle Bögl

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