Tübbing delivery for the Filder Tunnel completed

14.08.2019

The Max Bögl Group delivers over 50,000 segments by rail.

Tübbing delivery for the Filder Tunnel completed

 

Since December 2014, the Max Bögl Group has regularly supplied the construction site of the Filder Tunnel with segments from the precast factory in Sengenthal by rail. Tubbings are high-precision precast concrete elements and are used for the construction of the inner shell of the tunnel. The Fildertunnel consists of two tubes, each 9.5 km long, and is divided into the Lower and Upper Fildertunnel sections. Depending on the construction phase, the segment rings have a wall thickness of 45 or 60 cm and weigh around 71 or 93 tonnes respectively. In total, the group produced over 7,300 rings, each consisting of seven individual segments.

 


Foto: Firmengruppe Max Bögl

 

After a total of 474 trains, the last Tübbing train will now be sent to Stuttgart on 14.08.2019. Thanks to the sustainable rail transport, 22,973 truck transports could be avoided, which would otherwise have been necessary. In total, almost 600,000 tons of segments were transported from the Sengenthal plant to the receiving station near Plochingen. There they were transferred by forklift from the wagon to the truck or to the interim storage facility and then delivered to the tunnel portal. The Fildertunnel is part of the major "Stuttgart 21" project and will connect Stuttgart Central Station with the Filder plain after completion. It is part of the new Wendlingen-Ulm line.

Contact

Jürgen Kotzbauer
Phone: +49 9181 909-10712 
E-Mail: jkotzbauer@max-boegl.de

Teststrecken auf höchstem Niveau

Insbesondere beim Bau von Hochgeschwindigkeitsbahnen mit überhöhten Kurven hat SMB mit dem Einsatz des „Steilkurvenfertigers“ Pionierarbeit geleistet. Ein technisch bestens ausgebildetes und hoch motiviertes Mitarbeiterteam und die akribische Vorbereitung der einzelnen Projekte gehören zu unseren herausragenden Stärken. Die frühzeitige kompetente Beratung von Bauherren und Planern ist ein fester Bestandteil unseres Leistungspakets. Ein weiterer Baustein im SMB-Geschäft ist der Bau von Fahrsicherheitszentren, deren extreme Fahrstrecken und außergewöhnliches Fahrbahndesign mit schwierigen Oberflächen und Zustandsstrecken sowie steuerbaren Hindernissen die Geschicklichkeit am Steuer testen und trainieren. SMB verfügt hier über reichhaltiges Know-how und Erfahrung durch eine Großzahl von Projekten, die für namhafte Kunden weltweit erfolgreich umgesetzt wurden.

Teststrecken auf höchstem Niveau

Leistungsspektrum

  • Planung und Beratung
  • Bau von Test- und Rennstrecken
  • Bau von Fahrsicherheitszentren
  • Bau von Rund- und Ovalbahnen
  • Bau von Zustandsstrecken
  • Bau von parabolisch geformten Steilkurven
  • Maschinentechnik: Brückenfertiger / Steilkurvenfertiger
Leistungsspektrum

Broschüre

Diese Webseite verwendet Cookies. Indem Sie unsere Webseite nutzen, stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. Mehr erfahren ...