New Lifting for Tunnel Oberstaufen

29.11.2017

Bigger, faster, safer.

Severe weathering, water ingress and frost damage in winter: After more than 160 years of operation, southern Bavaria's only railway tube, the Oberstaufen Tunnel, had to be completely renewed. In the 1980s, rehabilitation with shotcrete was to stop the impending decay. But the ravages of time continued to gnaw on the building. Now the tunnel builders of the Max Bögl Group gave the ailing patient a modern fresh cell cure.

New Lifting for Tunnel Oberstaufen

 

Built on behalf of King Ludwig II in 1853, it is still the only tunnel on the Munich-Lindau double-track railway line. However, due to water penetration and severe frost, icicles were repeatedly formed on the inner walls and on the tracks during the winter months, hindering rail traffic. In addition, the cross-section of the once 123 metre long tube was so narrow that trains could only travel slowly on the two closely adjacent tracks - at the end of the day at a maximum speed of 30 km/h. The railways were not able to travel at all.

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Massive conversion for more comfort

To ensure that double-decker trains and trains with tilting technology will also be able to pass through safely in future, Deutsche Bahn decided in 2016 to carry out a fundamental conversion and comprehensive renovation of the tunnel. The cross-section was increased to 70 square metres, a new reinforced concrete inner shell was installed and retaining walls were installed at the portals, which extend the existing tunnel at both ends by 16 and 20 metres respectively. In connection with the tunnel project, Deutsche Bahn also had 9.5 kilometres of track between Immenstadt and Oberstaufen renewed, a new bridge and several culverts built, four points installed in Oberstaufen station and the signalling technology adapted.

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Blasting through the mountain

The construction work began in April 2016, when Max Bögl's tunnel construction specialists used 3.5 tonnes of explosives to extend the tunnel by around 1.50 metres around its circumference, so that the distance between the tracks could be increased from 3.50 to 4.00 metres. In the course of the blasting operation, over 15,000 tonnes of rock had to be excavated and removed. Then the new pipe was lined with a waterproof reinforced concrete inner shell with a vaulted base. In addition to the widening, Deutsche Bahn had the railway tunnel extended to a total length of around 160 metres. This tunnel extension in conjunction with new retaining walls now provides sufficient protection against rockfall instead of the old tunnel portals. The line was opened to rail traffic at the end of 2016. Since then, the trains have been travelling through the new tunnel at a speed of 80 km/h. The new tunnel has been opened for traffic at the end of 2016.

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Ganzheitliche Lösungen

Neben der reinen Bauleistung bei Hallen mit bestehender Ausführungsplanung bietet Max Bögl auch die Beratung und Planung über alle Projektphasen hinweg an. Sie können Ihre Halle so mit unseren Experten individuell konfigurieren und an Ihre speziellen Bedürfnisse anpassen.

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Systematisiert im Bau. Vielfältig in der Gestaltung.

Effizienz zieht sich bei bei uns durch alle Projektphasen des systematisierten Industriebaus. Für die Realisierung von Data Centern wendet die Firmengruppe Max Bögl ein System der Vorfertigung an, das Zeit und Kosten spart und gleichzeitig ausreichend Freiraum für individuelle Anforderungen lässt.

Die Konstruktion erfolgt mittels einer flexiblen Zusammensetzung individuell angepasster Bauteile aus vorgefertigten Stützen, Unterzügen, Bindern und Deckenplatten. Die jeweiligen Bestandteile, die sozusagen einem Baukasten-System entspringen, passen stets präzise ineinander und lassen sich für den Potentialausgleich sowie den EMV-Schutz optimal miteinander verbinden und erweitern.

Zudem können wir dank dieser Methode Bauteile in höchster Präzision und Qualität sowie unter Einhaltung höchster Arbeitssicherheitsstandards fertigen. Alle Arbeitsabläufe werden stets sorgfältig und zuverlässig geplant, sodass jeder Handgriff zur passenden Zeit und an der richtigen Stelle vorgenommen wird. Die Arbeitssicherheit und Gesundheit aller Beteiligten steht dabei selbstverständlich immer an erster Stelle.

lm gewinnbringenden Einsatz des digitalen Bauens besitzt Max Bögl die Marktführerschaft in Deutschland und ist dafür bereits mehrfach ausgezeichnet worden. Schließlich erreichen wir umfassende Effizienz und Qualität durch strenge Grundsätze, die wir bei Max Bögl im systematisierten lndustriebau anwenden.

Systematisiert im Bau. Vielfältig in der Gestaltung.

Transparenz von Anfang an

Durch unsere digitale Planung mit Building lnformation Modeling (BlM) liefern wir Ihnen von Anfang an ein genaues Bild des gesamten Bauprojekts. Diese software-basierte Planung gibt nicht nur Aufschluss über die Abmessung des Gebäudes, sondern auch über Kosten- und Zeitplanung. Wenn Sie während der Bauphase Anpassungen in Erwägung ziehen, erhalten Sie punktgenaue Informationen über etwaige Konsequenzen. So wissen Sie zu jedem Zeitpunkt über alle Details lhres Projektes Bescheid.

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Vorteile des Generalunternehmens Bögl

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