New Lifting for Tunnel Oberstaufen

29.11.2017

Bigger, faster, safer.

Severe weathering, water ingress and frost damage in winter: After more than 160 years of operation, southern Bavaria's only railway tube, the Oberstaufen Tunnel, had to be completely renewed. In the 1980s, rehabilitation with shotcrete was to stop the impending decay. But the ravages of time continued to gnaw on the building. Now the tunnel builders of the Max Bögl Group gave the ailing patient a modern fresh cell cure.

New Lifting for Tunnel Oberstaufen

 

Built on behalf of King Ludwig II in 1853, it is still the only tunnel on the Munich-Lindau double-track railway line. However, due to water penetration and severe frost, icicles were repeatedly formed on the inner walls and on the tracks during the winter months, hindering rail traffic. In addition, the cross-section of the once 123 metre long tube was so narrow that trains could only travel slowly on the two closely adjacent tracks - at the end of the day at a maximum speed of 30 km/h. The railways were not able to travel at all.

news 2017 tunnel oberstaufen 02 max boegl

Massive conversion for more comfort

To ensure that double-decker trains and trains with tilting technology will also be able to pass through safely in future, Deutsche Bahn decided in 2016 to carry out a fundamental conversion and comprehensive renovation of the tunnel. The cross-section was increased to 70 square metres, a new reinforced concrete inner shell was installed and retaining walls were installed at the portals, which extend the existing tunnel at both ends by 16 and 20 metres respectively. In connection with the tunnel project, Deutsche Bahn also had 9.5 kilometres of track between Immenstadt and Oberstaufen renewed, a new bridge and several culverts built, four points installed in Oberstaufen station and the signalling technology adapted.

news 2017 tunnel oberstaufen 03 max boegl

Blasting through the mountain

The construction work began in April 2016, when Max Bögl's tunnel construction specialists used 3.5 tonnes of explosives to extend the tunnel by around 1.50 metres around its circumference, so that the distance between the tracks could be increased from 3.50 to 4.00 metres. In the course of the blasting operation, over 15,000 tonnes of rock had to be excavated and removed. Then the new pipe was lined with a waterproof reinforced concrete inner shell with a vaulted base. In addition to the widening, Deutsche Bahn had the railway tunnel extended to a total length of around 160 metres. This tunnel extension in conjunction with new retaining walls now provides sufficient protection against rockfall instead of the old tunnel portals. The line was opened to rail traffic at the end of 2016. Since then, the trains have been travelling through the new tunnel at a speed of 80 km/h. The new tunnel has been opened for traffic at the end of 2016.

news 2017 tunnel oberstaufen 05 max boegl

Den Mitarbeitern stehen jederzeit Ansprechpartner (Qualitätsmanagementbeauftragte) aus den jeweiligen Geschäfts- oder Zentralbereichen sowie zusätzlich die Verantwortlichen aus dem Unternehmens-QM für übergreifende Belange zur Verfügung.

Um eine gleichbleibende Qualität unserer Produkte und Abläufe zu gewährleisten, werden entsprechende Vorgaben definiert. Damit wird konkret und verständlich festgelegt, was von wem wie zu tun ist. Die Vorgaben lassen sich mittels einer IT-Anwendung jederzeit digital einsehen. Die Kernprozesse sind beispielsweise mit Hilfe der maxlandkarte prozessorientiert dokumentiert.

Über Audits werden die internen und externen Vorgaben bzw. Regelungen auf Einhaltung und Durchführung überprüft. Das erfolgt durch ausgebildete Auditoren mittels einer Begutachtung der verantwortlichen Stellen und Einsichtnahme in die Dokumentationen und Abläufe. Die Bereiche erhalten somit eine sachliche und kundige Bewertung und können sich mit den gewonnenen Erkenntnissen stetig weiterentwickeln.

Die Grundlage unseres Handelns ist ein Null-Fehler-Strategie. Sollte trotz umfangreicher Vorkehrungen ein Fehler auftreten, sehen wir diesen als Chance, uns zu verbessern. Durch ein gezieltes und bereichsübergreifendes Analysieren und Umsetzen von Maßnahmen wird ein erneutes Auftreten von Fehlern innerhalb der gesamten Prozesskette verhindert.

Diese Webseite verwendet Cookies. Indem Sie unsere Webseite nutzen, stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. Mehr erfahren ...