New Lifting for Tunnel Oberstaufen

29.11.2017

Bigger, faster, safer.

Severe weathering, water ingress and frost damage in winter: After more than 160 years of operation, southern Bavaria's only railway tube, the Oberstaufen Tunnel, had to be completely renewed. In the 1980s, rehabilitation with shotcrete was to stop the impending decay. But the ravages of time continued to gnaw on the building. Now the tunnel builders of the Max Bögl Group gave the ailing patient a modern fresh cell cure.

New Lifting for Tunnel Oberstaufen

 

Built on behalf of King Ludwig II in 1853, it is still the only tunnel on the Munich-Lindau double-track railway line. However, due to water penetration and severe frost, icicles were repeatedly formed on the inner walls and on the tracks during the winter months, hindering rail traffic. In addition, the cross-section of the once 123 metre long tube was so narrow that trains could only travel slowly on the two closely adjacent tracks - at the end of the day at a maximum speed of 30 km/h. The railways were not able to travel at all.

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Massive conversion for more comfort

To ensure that double-decker trains and trains with tilting technology will also be able to pass through safely in future, Deutsche Bahn decided in 2016 to carry out a fundamental conversion and comprehensive renovation of the tunnel. The cross-section was increased to 70 square metres, a new reinforced concrete inner shell was installed and retaining walls were installed at the portals, which extend the existing tunnel at both ends by 16 and 20 metres respectively. In connection with the tunnel project, Deutsche Bahn also had 9.5 kilometres of track between Immenstadt and Oberstaufen renewed, a new bridge and several culverts built, four points installed in Oberstaufen station and the signalling technology adapted.

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Blasting through the mountain

The construction work began in April 2016, when Max Bögl's tunnel construction specialists used 3.5 tonnes of explosives to extend the tunnel by around 1.50 metres around its circumference, so that the distance between the tracks could be increased from 3.50 to 4.00 metres. In the course of the blasting operation, over 15,000 tonnes of rock had to be excavated and removed. Then the new pipe was lined with a waterproof reinforced concrete inner shell with a vaulted base. In addition to the widening, Deutsche Bahn had the railway tunnel extended to a total length of around 160 metres. This tunnel extension in conjunction with new retaining walls now provides sufficient protection against rockfall instead of the old tunnel portals. The line was opened to rail traffic at the end of 2016. Since then, the trains have been travelling through the new tunnel at a speed of 80 km/h. The new tunnel has been opened for traffic at the end of 2016.

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Lean Management ist für Max Bögl mehr als eine Methode. Denn Ziel ist es, die Unternehmensphilosophie nachhaltig zu verändern und eine lernende Organisation mit einer Lean-Kultur zu schaffen. Im Rahmen der Philosophie werden Verhaltensgrundsätze wie Veränderungs-, Werte- und Fehlerkultur bedingt und gefördert. Als Leitplanken auf unserem Weg zum schlanken Bauunternehmen dienen die Lean-Prinzipien. Die Verwirklichung der Lean-Prinzipien erfolgt durch die Methoden und Werkzeuge, die unseren Mitarbeitern als Handwerkszeug zur täglichen Umsetzung dienen.

Ein entscheidender Faktor auf dem Weg zum schlanken Bauunternehmen sind die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Firmengruppe, da sie als Experten an ihrem Arbeitsplatz eine wichtige Rolle zur Veränderung einnehmen. Um sie auf die kommenden Veränderungen vorzubereiten und ihnen die nötigen Kenntnisse zu vermitteln, wurde die maxlean Akademie gegründet. Ziel ist es, mit dem vierstufigen Schulungskonzept unsere Kollegen mit den für sie nötigen Inhalten auszubilden. Hierbei werden sie mit Schulungen, aber auch durch Coachings vor Ort unterstützt und sollen so die Lean-Kultur kennenlernen und in ihrer täglichen Arbeit anwenden. Die Schulungen werden mit Simulationen gestützt, um die gelernte Theorie anhand des praktischen Beispiels zu intensivieren. Hierbei sind die Lerninhalte wie auch der Praxisteil auf die Tätigkeitsfelder unserer Kollegen abgestimmt, um so den Übertrag in den Arbeitsalltag zu erleichtern. Die Umsetzung und das Coaching vor Ort erfolgen durch die aufgebaute Lean-Struktur in den jeweiligen Fachbereichen.

maxlean begrenzt sich nicht nur auf einen Bereich unseres Unternehmens. Ganz im Gegenteil, Lean ist als ganzheitlicher Ansatz zu verstehen, der unsere gesamte Wertschöpfungskette optimiert. Wir in der Firmengruppe Max Bögl sehen Lean Management nicht als begrenzt, sondern in unsere Gesamtstrategie Fortschritt 4.0 integriert. Hierbei betrachten wir sowohl die Produktion und die Baustelle als auch die Logistik und die administrativen Bereiche, um unseren Kunden die gewünschte Leistung zu bieten.

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