Major Noord/Zuidlijn project successfully in operation

21.02.2019

After a 17-year construction period, a gigantic project has proven its reliability during operational times for more than half a year. The underground Noord/Zuidlijn, which is about 9.5 km long, connects the north with the city and the south of the pulsating metropolis. This is a big step for Amsterdam’s future – and it is a prime example for Max Bögl building infrastructure constructions.

Major Noord/Zuidlijn project successfully in operation

 

Rail free for Amsterdam's newest subway

The new construction of the north-south connection in the middle of the cramped and busy city centre was considered one of the most challenging subway projects in the Netherlands. With its eight stations, the underground journey through the narrow tunnel tubes is a unique experience for residents and visitors alike. At the same time, it is an exciting journey into Amsterdam's archaeological past, as numerous finds exhibited in the architecturally and artistically modern metro stations, which were salvaged during the construction work, show.

Opening ceremony of the Rokin station (from left to right): Gerard Scheffrahn (Project Manager Noord/Zuidlijn, City of Amsterdam), Hans de Koning (Managing Director Max Bögl Nederland B.V.), Max Bögl (partner Max Bögl Group), Janice Babel (Miss Amsterdam), Willem Koster (chairman enterprise federation Rokin), Hoite Detmar (director Noord/Zuidlijn, city Amsterdam) and Pauline Buurma (management Rokin)
Photo: Guido Frankfurther

 

High depth of value added

Max Bögl played a major role in the success of this major project. Since 2003, the company group had been commissioned with the construction of the underground stations Rokin, Vijzelgracht and De Pijp (formerly Ceintuurbaan) - to this day the largest exclusive contract in the company's history. In addition to the in-house divisions and departments of special civil engineering, earthworks and ground freezing technology, the steel and plant construction completed the extensive in-house services. The agreed completion date was undercut by four weeks and the shell structures were handed over on time at the end of 2014.

Photo: Benthem Crouwel Architects, Photographer Jannes Linders

 

Complex construction in the focus of residents

Complicated subsoil and groundwater conditions as well as the densely adjoining, listed historical buildings demanded the use of the most innovative construction techniques as well as the professional competence and many years of experience of Max Bögl's engineers and skilled workers. Around 400 in-house and external employees at the various locations worked on the technically complex construction of the underground stations using the cover construction method - in groundwater, under compressed air and maintaining public transport. During the twelve-year construction period, which saw the use of up to 200,000 cubic metres of concrete and 1,735 tonnes of steel structures, the focus was on safety for the residents and their houses.

Photo: Gé Dubbelman

 

Confidential cooperation

The solution of all technical challenges and the contribution of the most diverse departments of the Max Bögl Group were not the only factors contributing significantly to the success of this demanding infrastructure project. The continuously high motivation of the project teams and the trustful, solution-oriented cooperation with the client, the municipality of Amsterdam, were also decisive factors. Amsterdam also became the home town of Max Bögl Nederland B.V. After the completion of Noord/Zuidlijn, the group continued its work on other projects in the Dutch metropolis, including the Albert Cuyp underground car park under Boerenweteringgracht, the Spaarndammer Tunnel and the redesign of the "De Entree" station forecourt as a new access portal to the city centre.

Lean Management ist für Max Bögl mehr als eine Methode. Denn Ziel ist es, die Unternehmensphilosophie nachhaltig zu verändern und eine lernende Organisation mit einer Lean-Kultur zu schaffen. Im Rahmen der Philosophie werden Verhaltensgrundsätze wie Veränderungs-, Werte- und Fehlerkultur bedingt und gefördert. Als Leitplanken auf unserem Weg zum schlanken Bauunternehmen dienen die Lean-Prinzipien. Die Verwirklichung der Lean-Prinzipien erfolgt durch die Methoden und Werkzeuge, die unseren Mitarbeitern als Handwerkszeug zur täglichen Umsetzung dienen.

Ein entscheidender Faktor auf dem Weg zum schlanken Bauunternehmen sind die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Firmengruppe, da sie als Experten an ihrem Arbeitsplatz eine wichtige Rolle zur Veränderung einnehmen. Um sie auf die kommenden Veränderungen vorzubereiten und ihnen die nötigen Kenntnisse zu vermitteln, wurde die maxlean Akademie gegründet. Ziel ist es, mit dem vierstufigen Schulungskonzept unsere Kollegen mit den für sie nötigen Inhalten auszubilden. Hierbei werden sie mit Schulungen, aber auch durch Coachings vor Ort unterstützt und sollen so die Lean-Kultur kennenlernen und in ihrer täglichen Arbeit anwenden. Die Schulungen werden mit Simulationen gestützt, um die gelernte Theorie anhand des praktischen Beispiels zu intensivieren. Hierbei sind die Lerninhalte wie auch der Praxisteil auf die Tätigkeitsfelder unserer Kollegen abgestimmt, um so den Übertrag in den Arbeitsalltag zu erleichtern. Die Umsetzung und das Coaching vor Ort erfolgen durch die aufgebaute Lean-Struktur in den jeweiligen Fachbereichen.

maxlean begrenzt sich nicht nur auf einen Bereich unseres Unternehmens. Ganz im Gegenteil, Lean ist als ganzheitlicher Ansatz zu verstehen, der unsere gesamte Wertschöpfungskette optimiert. Wir in der Firmengruppe Max Bögl sehen Lean Management nicht als begrenzt, sondern in unsere Gesamtstrategie Fortschritt 4.0 integriert. Hierbei betrachten wir sowohl die Produktion und die Baustelle als auch die Logistik und die administrativen Bereiche, um unseren Kunden die gewünschte Leistung zu bieten.

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