Bridge structures made by Max Bögl

04.07.2018

The art of building bridges.

Max Bögl is one of the big names in the industry when it comes to the realisation of technically and architecturally sophisticated bridges. The task of overcoming a seemingly insurmountable obstacle - whether river or valley - has always been both a fascination and a challenge. Accompany the bridge construction specialists of the company group on a foray through the most modern engineering art with the latest construction techniques.

Bridge structures made by Max Bögl

Filstal Bridge

In the course of the Albaufstieg tunnel of the NBS Wendlingen-Ulm, the route between the Boßler Tunnel and the Steinbühlt Tunnel crosses the Fils Valley on two parallel, single-track bridges with lengths of 472 and 485 metres respectively. Germany's third highest railway bridge structure with a height of almost 85 metres is a semi-integral prestressed concrete bridge with y-shaped supports. In the Filsaue area, the span is around 150 metres.

news 2018 brueckenbauwerke 01 max boegl

Lahntal Bridge

Since December 2016, the 450-metre-long replacement of the old Lahntal bridge (1965-2016) on the A 3 motorway near Limburg has spanned the Lahn river valley at a height of over 60 metres on pair of reinforced concrete circular columns. The construction of the two separate semi-integral superstructures, each with two box girder cross-sections, using the cantilever method, is remarkable. After completion of the first superstructure, massive auxiliary piers for stabilising the superstructures were moved crosswise in pairs and used again for the construction of the second superstructure.

news 2018 brueckenbauwerke 02 max boegl

Aurachtal Bridge

At speeds of up to 160 km/h, the trains cross the Aurachtal valley at a height of 40 metres on the busy Nürnberg-Würzburg railway line near Emskirchen. The new construction of the filigree prestressed concrete bridge with a span width of 530 metres, distributed over ten fields, was constructed by means of a feed scaffold. The special feature: In the semi-integral design, the complete superstructure was monolithically connected to the piers.

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Aftetal Bridge

The 785-metre-long steel composite bridge, which spans the Afte Valley at a height of almost 70 metres on its upwardly tapering piers, is the heart of the Bad Wünnenberg bypass. The trapezoidal steel superstructure is inserted over seven bays, and the carriageway slab is then constructed using the pilgrim step method. The challenge: large spans of up to 120 metres and a slim superstructure cross-section.

Neckar bridge

As part of the Stuttgart 21 project, the trains of the S-Bahn and long-distance trains are to roll on four parallel tracks over the new 345-metre Neckar bridge in Stuttgart-Bad Cannstatt. The modern steel composite bridge with its characteristic steel sails replaces the existing four-track Rosenstein Bridge, which stands south of the new structure.

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Neufahrner Spange

With the construction of the "Neufahrner Kurve", a 2.3-kilometer-long link between the Neufahrn Airport S-Bahn line and the Freising-Landshut line, the eastern Bavarian region is to be better connected to Munich Airport. The heart of the project, next to the two flyover structures, is a bridge construction consisting of 30 steel boxes over the BAB 92.

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Lean Management ist für Max Bögl mehr als eine Methode. Denn Ziel ist es, die Unternehmensphilosophie nachhaltig zu verändern und eine lernende Organisation mit einer Lean-Kultur zu schaffen. Im Rahmen der Philosophie werden Verhaltensgrundsätze wie Veränderungs-, Werte- und Fehlerkultur bedingt und gefördert. Als Leitplanken auf unserem Weg zum schlanken Bauunternehmen dienen die Lean-Prinzipien. Die Verwirklichung der Lean-Prinzipien erfolgt durch die Methoden und Werkzeuge, die unseren Mitarbeitern als Handwerkszeug zur täglichen Umsetzung dienen.

Ein entscheidender Faktor auf dem Weg zum schlanken Bauunternehmen sind die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Firmengruppe, da sie als Experten an ihrem Arbeitsplatz eine wichtige Rolle zur Veränderung einnehmen. Um sie auf die kommenden Veränderungen vorzubereiten und ihnen die nötigen Kenntnisse zu vermitteln, wurde die maxlean Akademie gegründet. Ziel ist es, mit dem vierstufigen Schulungskonzept unsere Kollegen mit den für sie nötigen Inhalten auszubilden. Hierbei werden sie mit Schulungen, aber auch durch Coachings vor Ort unterstützt und sollen so die Lean-Kultur kennenlernen und in ihrer täglichen Arbeit anwenden. Die Schulungen werden mit Simulationen gestützt, um die gelernte Theorie anhand des praktischen Beispiels zu intensivieren. Hierbei sind die Lerninhalte wie auch der Praxisteil auf die Tätigkeitsfelder unserer Kollegen abgestimmt, um so den Übertrag in den Arbeitsalltag zu erleichtern. Die Umsetzung und das Coaching vor Ort erfolgen durch die aufgebaute Lean-Struktur in den jeweiligen Fachbereichen.

maxlean begrenzt sich nicht nur auf einen Bereich unseres Unternehmens. Ganz im Gegenteil, Lean ist als ganzheitlicher Ansatz zu verstehen, der unsere gesamte Wertschöpfungskette optimiert. Wir in der Firmengruppe Max Bögl sehen Lean Management nicht als begrenzt, sondern in unsere Gesamtstrategie Fortschritt 4.0 integriert. Hierbei betrachten wir sowohl die Produktion und die Baustelle als auch die Logistik und die administrativen Bereiche, um unseren Kunden die gewünschte Leistung zu bieten.

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